Rimokatolička crkva Sveti Jovan Nepomuk u Česteregu
U Česteregu, kao i u Žombolju, katolička vera je imala srednjovekovne korene, s obzirom da se naselje pojavljuje već na papskoj desetini iz 1330-ih godina.
Religija je imala specifičnu ulogu u tradicionalnom banatskom selu, određujući norme ponašanja, običaje, oblačenje i, u određenoj meri, porodični život stanovništva. Izgradnja crkava u selima imanja je bila obaveza feudalaca u Monarhiji od kraja 18. veka. Donirajući izgradnju svetih mesta, feudalci su iskazivali svoju ekonomsku moć i sticali još veći ugled u društvu.
Ugled feudalaca se povećavao i time što su za projektovanje crkava pozivali arhitekte iz velikih društvenih centara Monarhije. Ovi graditelji su sledili zapadnoevropske modele, tako da crkve, građene tokom 18. i 19. veka, nose obeležja baroka, klasicizma ili neo stilova.
Ipak, zadovoljavanje potreba seoskog društva bila je sporedna uloga crkve, koja je prvenstveno simbolisala velikodušnost plemića. Nije bio redak slučaj da je feudalac pozajmljivao novac stanovništvu sela za izgradnju crkve, zahtevajući da zajam vrate „dobrovoljnim“ radom na imanju. Uprkos tome, u zvaničnim dokumentima grof se uvek pominje kao donator crkve.
Kao većina feudalaca Monarhije, i porodica Čekonjić je bila rimokatoličke vere, te je delimično zahvaljujući ovoj konfesiji napredovala. Na teritoriji imanja Žombolj podizali su isključivo rimokatoličke crkve i naseljavali samo katoličko stanovništvo.
Uz finansijsku pomoć porodice Čekonjić, tokom 19. veka na imanju Žombolj su podignute četiri katoličke crkve: u Žombolju, Nemačkoj Crnji, Novoj Crnji i Česteregu. Za ovu delatnost su Čekonjićevi 1895. godine dobili veliko priznanje od pape. Red crkava može da se dopuni petom religijskom građevinom, podignutom početkom 20. veka na majuru Konstancia, koji je pripadao Nemačkoj Crnji. Teško je odrediti stil ovih zgrada građenih u duhu eklekticizma, uz dominaciju klasicističkih i neogotičkih detalja.
Uz finansiranje izgradnje crkava i parohija, Čekonjići su brinuli i o godišnjem održavanju objekata, izdvajajući u tu svrhu po 300 forinti za opštine Žombolj, Nemačka Crnja, Nova Crnja i Čestereg. Osim toga plaćali su sveštenike i kaplare.
Crkve su, kao i majuri, dobijale imena po članovima porodice, odnosno po njihovim patronima.
U naseljima Žombolj i Mađarska (Nova Crnja), u kojima još uvek živi rimokatoličko, uglavnom mađarsko stanovništvo, crkve se kontinuirano koriste i održavaju, te su i danas u relativno dobrom stanju. Suprotno tome, crkva u nekadašnjoj Nemačkoj (Srpskoj) Crnji pokazuje žalosnu sliku, a u Česteregu katolička crkva više ni ne postoji.
U Česteregu, kao i u Žombolju, katolička vera je imala srednjovekovne korene, s obzirom da se naselje pojavljuje već na papskoj desetini iz 1330-ih godina.
Prva škola u Novoj Crnji, sagrađena 1828. godine, ujedno je bila i molitveni dom, koji je bio posvećen Svetom Laslu, a ne jednom od patrona
U Nemačkoj Crnji, naselju koje se nalazi najbliže Žombolju, centru imanja, Jožef Čekonjić je već 1808. godine podigao crkvu. Objekat je bio osvećen 1. septembra,
S obzirom na srednjovekovno poreklo Žombolja, korene katoličke crkve u ovom naselju takođe treba tražiti u tom periodu. Već 1332. godine naselje se pojavljuje na
Kontaktirajte nas
Digitalizacija nasleđa porodice Čekonjić